Kiinteistöpalveluala selviytyy korona taantumasta

12.6.2020

 Kiinteistöpalveluala selviytyy korona taantumasta

Suomen talouden heikkeneminen ja vajoaminen taantumaan koskee myös kiinteistöpalvelualaa, vaikka ala on katsottu selviävä hieman muita paremmin korona epidemian aiheuttamasta terveys- ja talousongelmasta. työttömyys on kuitenkin noussut ongelmaksi ja siitä seuranneet toimeentulo-ongelmat.

Kiinteistöpalvelualalla on pääsääntöisesti tehty töitä kiinteistöjen ylläpitopalveluissa, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. jotka ovat mm. laivasiivous ja matkailu ja ravintola-ala sekä lentokenttien turvatarkastus.

Kiinteistöjen ylläpitoa tarvitaan epidemiasta huolimatta ja vakavia tartuntoja ei alan työntekijöillä ole havaittu, kun on ohjeistuksen mukaisesti toimittu.

Vaikka vielä ei ole epidemiasta selvitty pitää jo nyt kääntää katseet tulevaisuuteen ja löytää selviämiskeinoja alan nostamiseksi korona ahdingosta.

-Pitäisin tärkeänä, että vältettäisiin irtisanomisia ja satsattaisiin uuden teknologian käyttöönottoon, joka avulla lisättäisiin tuottavuutta. Lisäksi varauduttaisiin tulevaisuuteen työntekijöiden osaamistasoa nostamalla. Niillekin, joilla ei vielä ole lainkaan tutkintoa olisi saatava edes toisen asteen tutkinto suoritettua, sanoo puheenjohtaja Jari Rajala Kiinteistötyöntekijät ry:stä.

Ala on osittain kärsinyt työvoimapulasta ja siksi on nyt pidettävä kiinni työntekijöistä, ettei työvoimapulasta muodostu kasvun este. Ulkomaista työvoimaa on noin 20% alalla ja määrä kasvaa jatkuvasti. Myös näiden henkilöiden osaamistasoon pitäisi kiinnittää huomiota. Helpoiten se onnistuisi näyttötutkintoja suorittamalla. Näyttötutkinto oikeuttaa myös koulutuslisään, joka on perustutkinnosta 2% ammattitutkinnosta 3% ja erikoisammattitutkinnosta 5 %. Lisä lasketaan työtehtävän vaativuuden mukaisesta palkasta ja lisätään työntekijän henkilökohtaiseen palkkaan.

Osaamisen kehittämiseen on myös hallitusohjelmassa kiinnitetty erityistä huomiota ja siinä on hyviä hankkeita mm. oppivelvollisuuden jatkaminen. Näiden hankkeiden toteuttaminen on parasta elvytystä myöskin kiinteistöpalvelualaa ajatellen.

Ala kehittyy jatkuvasti ja rohkeasti pitäisi uskaltaa katsoa tulevaisuuteen investoida uusiin tehokkaimpiin, turvallisempiin ja ympäristöystävällisempiin koneisiin ja laitteisiin ja siivousaineisiin ja välineisiin.

-Tuottavuuden nostaminen on nyt tapahduttava uuteen teknologiaan investoimalla ja johtamismenetelmiä kehittämällä sen sijasta, että pelkästään nostetaan työn tuottavuutta, joka revitään pääasiassa työvauhtia kiristämällä työntekijöistä, sanoo puheenjohtaja Jari Rajala.

Työntekijöiden osallistumisjärjestelmiä tulee kehittää niin, että työntekijöiden työn suorittamisessa kertynyt käytännön osaamiskokemus hyödynnetään myös päätöksenteossa.

Tulevaisuus tuo tullessaan itse ohjautuvat kiinteistöhuoltokoneet, drone lennokit, ja digitalisaation, jonka avulla hoidetaan yhä suurempi osa kiinteistöpalvelualan töistä mutta myös fyysistä työtä pitää myös tulevaisuudessa alalla tehdä. Alan työntekijöistä suurin osa pitää rikkautena sitä, että työssä saa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Hyvä puoli on myös alan vakaus, koska suhdannevaihtelut eivät näy kovin voimakkaina työttömyystilastoissa.

Kiinteistöpalveluala on kasvuala, joka työllistää yksityisellä puolella 90 000 ja julkisella noin 20 000 työntekijää siis yhteensä 110 000 henkilöä Suomessa ja suomalaiset yritykset ovat investoineet myös ulkomaille lähinnä naapurimaihin.