Näyttötutkinto
24.1.2019
TIEDOTE 24.1.2019 Kiinteistötyöntekijät ry:n koulutuspoliittinen asiantuntija Kim Stenberg: Koulunsa keskeyttäneille näyttötutkinto Vaikka suomalaista koulutusjärjestelmää on kehuttu vuolaasti mm. Pisa-vertailujen tuloksilla niin silti on järjestelmässä edelleen korjattavaa. Eräs viime aikoina keskustelua herättänyt asia on ollut koulutuksen keskeyttäneet nuoret, jotka ovat jääneet peruskoulutuksen varaan vaikka tarve olisi edetä vähintään toisen asteen tutkintoon. Suomen nuorista alle 25 vuotiaista on 15 prosenttia jäänyt perusasteen koulutuksen varaan. Mitä mieltä tästä on Kiinteistötyöntekijät ammattiliiton koulutuspoliittinen asiantuntija Kim Stenberg -Näyttäisi siltä, että keskeyttäneiden suurin määrä on ammattikoululaisten keskuudessa ja keskeyttämiseen on tietysti monta syytä. Mielestäni koulumuotoinen opiskelumenetelmä ei jaksa kiinnostaa nuoria heti peruskoulun jälkeen ja halutaan ehkä oppia jollain toisella tavalla kuin istumalla koulunpenkillä, toteaa Stenberg Tämä on hyvin ymmärrettävää varsinkin, kun jo peruskoulu pitkästyttää useita nuoria. Rahaa pitäisi saada erilaisiin hankintoihin eikä se ajattelutapa ole kovin pitkäjänteistä tulevaisuuden suunnittelua ainakaan kaikilla nuorilla. -Ammattikoulun rinnalle on jo 90 luvulla luotu hyvä näyttötutkintojärjestelmä lähinnä työmarkkinajärjestöjen ja opetusviranomaisten yhteistyöllä, joka ei ole koulun penkillä istumista. Näytön osaamisestaan voi suorittaa vaikka ilman oheisopiskelua, jos siihen on osaaminen hankittu muulla tavoin tai esim. työkokemuksen avulla. Mikäli jollain osa-alueella oheisopetusta tarvitaan niin siihen voi osallistua vain tarpeen edellyttämällä osalla. Uskoisin, että näyttötutkinnon suorittaminen voisi motivoida niitä nuoria, joilla halua ei riitä koulumuotoiseen opiskeluun. Nykyaikana voi osaamistaan kehittää monella tavalla ja tämä esittämäsi vaihtoehto on yksi työmarkkinaosapuolten kehittämä osaamisen kehittäminen työelämän tarpeisiin. Näyttötutkintojärjestelmän tutkintojen perusteiden laadinnassakin on työelämän edustus ollut tähän asti ainakin vahvasti mukana -Erityistoimenpiteitä tarvitaan nyt nuorten ja niiden henkilöiden joilta tutkinto puuttuu ohjaamiseen ja motivoimiseen siihen, että tutkinto toiselta asteelta ja oikealta ammattialalta on välttämätön siksi että pärjää tulevaisuuden työelämässä, jossa uusi teknologia ja digitalisaatio muuttaa työelämää rajusti, vaatii Stenberg |