Kiinteistöalantyöt osa2
28.11.2018
Kiinteistöpalvelualan työt Osa2 KIINTEISTÖNHUOLLON PÄIVYSTYS Päivystys suoritetaan yleensä ns. löysäpäivystyksenä eli henkilö, joka on päivystyksessä, saa toimia kotoa käsin. Hän saa tehtävänannon suoraan hälytyskeskuksesta, asiakkaalta, kiinteistön hälytysjärjestelmästä tai viranomaiselta. Kiinteistöpalvelualan työt Osa2 KIINTEISTÖNHUOLLON PÄIVYSTYS Päivystys suoritetaan yleensä ns. löysäpäivystyksenä eli henkilö, joka on päivystyksessä, saa toimia kotoa käsin. Hän saa tehtävänannon suoraan hälytyskeskuksesta, asiakkaalta, kiinteistön hälytysjärjestelmästä tai viranomaiselta. Päivystäjä lähtee tiedon saatuaan suorittamaan saamaansa tehtävää. Päivystäjä joutuu tekemään itse arvion, siitä minkälainen tehtävä on kyseessä. Mikäli kyseessä on työ, jonka voi vahinkoa ja vaaraa aiheuttamatta siirtää seuraavalle arkipäivälle ei tehtävää lähdetä suorittamaan vaan otetaan tiedot kyseisestä asiasta muistiin. Yhä enenevässä määrin keskitetään toimintaa valtakunnallisiin hälytyskeskuksiin, joissa tehdään ratkaisut ja arviot siitä tarvitaanko välittömiä toimia ko. asian suhteen. Vasteaika hälytyksen tultua vaihtelee tehtävän luonteen ja tilanteen mukaan, sillä päivystäjä voi olla suorittamassa edellistä tehtävää. Yleensä voidaan olettaa, että tehtävää lähdetään suorittamaan kohtuullisen ajan kuluessa. Matka-aika voi pidentää tehtävän suoritusaikaa huomattavastikin kohteen etäisyyden ja liikenneolosuhteiden takia. Päivystyksestä saatava korvaus vaihtelee TES:n antavasta minimistä paikallisesti sovittuihin päivystyssopimuksiin. Erot saattavat olla huomattavia. Joskus päivystykseen liittyy kiinteästi ennalta sovittuja töitä ja ne yleensä nostavat työntekijän ansaittua tuloa. Päivystystehtävien kirjo on suuri ja ihmiset ilmaisevat huolensa ja tekemänsä havainnot yhä matalammalla kynnyksellä. Huolta aiheuttavat rikkoutuneet laitteet, kiinteistön rakenteisiin liittyvät seikat, LVI-järjestelmän erilaiset häiriöt. Joskus jopa häiriökäyttäytyminen naapurustossa on huolenaihe, joskin siinä tapauksessa usein oikea ilmoituskohde on viranomainen, lähinnä järjestyspoliisi. Yhteistyö viranomaisten ja palveluntuottajien kanssa pitäisi saada paremmaksi ja varsinkin tiedotuspuoli tökkii usein pahasti. Julkinen puoli kommunikoi kyllä yleensä hyvin keskenään, mutta kun siitä pitäisi saada tieto myös kiinteistöistä vastaaville tahoille niin homma ei toimi. Vaaditaan erilaisia selvityksiä ja asioista selkoa ottamista. Esimerkkinä mainittakoon vaikka kaukolämpöverkoissa tapahtuvat toimitushäiriöt, vedenjakeluverkostossa sattuvat isommat vuodot ja pitemmissä sähkökatkoksissa laitteiden toimimattomuus. Myös luonnonkatastrofit aiheuttavat kiinteistöille vaaraa ja vahinkoja. Talviaikana päivystykseen saattaa kuulua myös rajoitettua liukkaudentorjuntaa ja lumen tai jään poistoa rakenteista. Esim. lumikuormien poistaminen katolta voi tulla kyseeseen runsaslumisina talvina. Viime talvina on raportoitu mediassa useista kattojen romahtamisista liiallisen lumikuorman takia. Päivystäjä on myös edustamansa yhtiön ”hermokeskus” silloin kun muut ovat poissa ja vastaa asioiden hoitumisesta 24/7. Hänellä täytyy olla laajat yhteistyöverkostot, jotta pystyy toimimaan täysipainoisesti. Hän myös tekee vastuullisia päätöksiä asioissa, jotka tapahtuvat työajan ulkopuolella ja vaativat nopeaa toimintaa ja päätökset täytyy tehdä äkkiä |