Lausunto Kiinteistö vero uudistuksesta

28.9.2018

Kiinteistötyöntekijät ry Kiinteistöverolain muuttaminen Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi kiinteistöverolain muuttamisesta 27.9.2018 valtiovarainministerio@vm.fi Lausuntopyyntönne 22.8.2018 VM 105:00 /2018 Yleistä uudistamisesta Kyseessä on varsin laaja ja useampaan ajankohtaa sijoittuva lainsäädäntötyö, jota vielä hankaloittaa varsin kiireinen aikataulu, niin kunnollista kiinteistö vero lakia ja sen hyviä tavoitteita tuskin pystytään näin toteuttamaan. Kokonaisuutta ei pystytä arvioimaan, koska ensin päätetään arvostamisperusteista ja myöhemmin vasta kiinteistöveroprosenteista. Esityksen valmisteluissa on lähdetty siitä, kiinteistö veron määrä pysyy nykyisellä tasolla. Mutta kun lukee toimenpiteitä, joita verotuksen kehittämiseksi tehdään, niin ei voi välttyä siltä ajatukselta, että toimenpiteen tarkoituksena on taas kiinteistöverotuksen nostaminen. Tämä siitä huolimatta, vaikka kiinteistö veron tuottoa on nostettu reippaasti viimeisen yhdeksän vuoden aikana lähes 90 prosenttia. Keskitymme lausumaan vain lähinnä vakituisen asunnon ja muiden kuin vakituisen asunnon kiinteistöverotuksesta. Myös kesämökit ovat entistä enemmän vakituisina asuntoina tai työpaikkoina, kun etäyhteydet toimivat jo kohtuullisen hyvin. Asumisen osalta kiinteistö veroa on laskettava Kiinteistötyöntekijät ry katsoo, että asuminen on jokaisen perusoikeus, jota ilman ihminen ei tule toimeen. Korkealla kiinteistö verolla vaikutetaan siihen, että nyt jo hyvin kalliista asumisesta tulee entistä kalliimpaa ja varsinkin pääkaupunkiseudulla vähävaraisen ihmisen on jo taloudellisista syistä mahdoton päästä omin varoin vuokra tai omistusasuntoon. Kiinteistötyöntekijät esittävät, että valmistelun lähtökohtana tulee olla asumiskustannusten alentaminen ja kiinteistöveroprosentin laskeminen. Kiinteistöverotuksen arvostamisperusteet Tavoitteena on arvostamisperusteiden saattaminen todellisen arvon mukaiseksi ja rekisterin luonti ja läpinäkyvyys. Tilanne on kuitenkin nytkin ollut se, että kunnat ovat varsin aktiivisesti muuttaneet arvostusperusteita ylöspäin lisätäkseen verotulojansa, joten tarve tarkistamiselle ei ole niin suuri, kuin annetaan ymmärtää. Rekisterin luonti ja luetettavuus sen toimimiseen oikeudenmukaisesti on enemmänkin suuri toive, kun toteuttamiskelpoinen käytännön toimenpide. Aikataulu käyttöön 2020 Aikataulu on liian kireä. koska laki tulisi hyväksyä jo 2019 syksyllä. Ei ole mitään järkeä tehdä hosumalla näin suurta uudistusta kiinteistö veroon, koska kunnolla tehty työ voisi johtaa lain pidempiaikaiseen soveltamiseen muuttumattomana. Jatko valmisteluun Kiinteistötyöntekijät esittävät, että lakiesitys siirretään uudelleen valmisteluu ja mukaan kutsutaan eri alojen käytännön asiantuntijoita, jotta kiinteistö verosta saadaan toimiva kokonaisuus. Kiinteistötyöntekijät ry Jari Rajala puheenjohtaja Yleistä uudistamisesta Kyseessä on varsin laaja ja useampaan ajankohtaa sijoittuva lainsäädäntötyö, jota vielä hankaloittaa varsin kiireinen aikataulu, niin kunnollista kiinteistö vero lakia ja sen hyviä tavoitteita tuskin pystytään näin toteuttamaan. Kokonaisuutta ei pystytä arvioimaan, koska ensin päätetään arvostamisperusteista ja myöhemmin vasta kiinteistöveroprosenteista.

 

Kiinteistötyöntekijät ry

 

Kiinteistöverolain muuttaminen

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi kiinteistöverolain muuttamisesta

27.9.2018 valtiovarainministerio@vm.fi

Lausuntopyyntönne 22.8.2018

VM 105:00 /2018

Yleistä uudistamisesta

Kyseessä on varsin laaja ja useampaan ajankohtaa sijoittuva lainsäädäntötyö, jota vielä hankaloittaa varsin kiireinen aikataulu, niin kunnollista kiinteistö vero lakia ja sen hyviä tavoitteita tuskin pystytään näin toteuttamaan. Kokonaisuutta ei pystytä arvioimaan, koska ensin päätetään arvostamisperusteista ja myöhemmin vasta kiinteistöveroprosenteista.

Esityksen valmisteluissa on lähdetty siitä, kiinteistö veron määrä pysyy nykyisellä tasolla. Mutta kun lukee toimenpiteitä, joita verotuksen kehittämiseksi tehdään, niin ei voi välttyä siltä ajatukselta, että toimenpiteen tarkoituksena on taas kiinteistöverotuksen nostaminen. Tämä siitä huolimatta, vaikka kiinteistö veron tuottoa on nostettu reippaasti viimeisen yhdeksän vuoden aikana lähes 90 prosenttia. Keskitymme lausumaan vain lähinnä vakituisen asunnon ja muiden kuin vakituisen asunnon

kiinteistöverotuksesta. Myös kesämökit ovat entistä enemmän vakituisina asuntoina tai työpaikkoina, kun etäyhteydet toimivat jo kohtuullisen hyvin. 

Asumisen osalta kiinteistö veroa on laskettava

Kiinteistötyöntekijät ry katsoo, että asuminen on jokaisen perusoikeus, jota ilman ihminen ei tule toimeen. Korkealla kiinteistö verolla vaikutetaan siihen, että nyt jo hyvin kalliista asumisesta tulee entistä kalliimpaa ja varsinkin pääkaupunkiseudulla vähävaraisen ihmisen on jo taloudellisista syistä mahdoton päästä omin varoin vuokra tai omistusasuntoon. Kiinteistötyöntekijät esittävät, että valmistelun lähtökohtana tulee olla asumiskustannusten alentaminen ja kiinteistöveroprosentin laskeminen.

 

 

 

 

 

 

Kiinteistöverotuksen arvostamisperusteet

Tavoitteena on arvostamisperusteiden saattaminen todellisen arvon mukaiseksi ja rekisterin luonti ja läpinäkyvyys. Tilanne on kuitenkin nytkin ollut se, että kunnat ovat varsin aktiivisesti muuttaneet arvostusperusteita ylöspäin lisätäkseen verotulojansa, joten tarve tarkistamiselle ei ole niin suuri, kuin annetaan ymmärtää. Rekisterin luonti ja luetettavuus sen toimimiseen oikeudenmukaisesti on enemmänkin suuri toive, kun toteuttamiskelpoinen käytännön toimenpide.

 

Aikataulu käyttöön 2020

Aikataulu on liian kireä. koska laki tulisi hyväksyä jo 2019 syksyllä. Ei ole mitään järkeä tehdä hosumalla näin suurta uudistusta kiinteistö veroon, koska kunnolla tehty työ voisi johtaa lain pidempiaikaiseen soveltamiseen muuttumattomana.

Jatko valmisteluun

Kiinteistötyöntekijät esittävät, että lakiesitys siirretään uudelleen valmisteluu ja mukaan kutsutaan eri alojen käytännön asiantuntijoita, jotta kiinteistö verosta saadaan toimiva kokonaisuus.

 

Kiinteistötyöntekijät ry

 Jari Rajala

puheenjohtaja